Bare Vestland
Featured Video Play Icon

Dansende heisekraner og hjemmesnekrede musikkroboter

I neste uke er det igjen tid for Borealis, denne særegne bergenske musikkfestivalen som vekker mer oppsikt utenlands enn hjemme i Norge. 

Til årets festivalåpning inntar fyller Borealis lokalene på Fakultet for kunst, musikk og design med nye lyder og ny musikk.

– La deg drive mellom konserter som interagerer med hjemmesnekrede musikkroboter, lokale komponisters nye visjoner for strykekvartett, frekk og freidig musikk spilt av et av Norges beste ensembler, og piratintervensjoner fra universitetstudenter, lokker kunstnerisk leder Peter Meanwell.

– Rare og vakre forbindelser oppstår mellom mennesker som ikke synes å ha noe til felles – for eksempel kranførere og eksperimentelle musikere.

Med Ulriken i bakgrunnen og Store Lungegårdsvannet foran, er den nye bygningen som huser Universitetet i Bergen sitt Fakultet for kunst, musikk og design (KMD) et reisverk for framtidens interdisiplinære studier. Borealis inviterer kunstnere, komponister og musikere til å beleire stedet på åpningskvelden, og publikum til å komme og utforske bygningen sammen med dem.

Det amerikanske komponist/utøver-kollektivet Ensemble Pamplemousse kommer med sin unike musikalske absurditet, i et program bestående av nyskrevne verk som framføres av ensemble-medlemmene. Det hele er satt til en spesiallaget verden bestående av mekaniske lydskulpturer signert kunstneren Bryan Jacobs.

Komponistene fra Borealis Ung Komponist, Øyvind Skarbø, Tine Grieg Viig, Alan Ó Raghallaigh og Kristin Bolstad presenterer verdenspremierer på nye verk skrevet for strykekvartetten Rosella. Disse har blitt utviklet i løpet av det siste året som del av Borealis’ nye mentorprogram for komponister med tilknytning til Vestlandet.

Det norske ensemblet asamisimasa presenterer et senkveldsprogram bestående av verk av den britiske komponisten Laurence Crane, som spenner fra hans tidlige pianoverk, ensemble-stykker nylig utgitt av Hubro, og et splitter nytt bestillingsverk for Borealis med filmmusikk.

I tillegg til musikken, vil det være mulig å utforske kunstsamlingen, og se seg rundt i biblioteket. Og som enhver festival med respekt for seg selv, har de også fått produsert et eget øl. I år som i fjor er det Ekangersmuget som lager Borealis-ølet. Også som i fjor blir det en saison, men de tar den et hakk videre, og tilsetter rognebær.

OPERA FOR HEISEKRANER: Natacha Diels (bildet) sitt nye verk, Papillon and the Dancing Cranes, er en opera for stort ensemble og heisekraner – sprunget ut fra komponistens livslange fascinasjon for heisekraner og dualiteten de legemliggjør. (Foto: Borealis)

Resten av uken blir det en rekke arrangementer og konserter i flere lokaler rundt om i byen, før det hele avsluttes neste søndag på Festplassen – med en spektakulær konsert for heisekraner, intet mindre.

Natacha Diels’ nye verk Papillon and the Dancing Cranes er nemlig en opera for stort ensemble og heisekraner – sprunget ut fra komponistens livslange fascinasjon for heisekraner og dualiteten de legemliggjør.

«Heisekraner er enkle konstruksjoner hvis ynde og skjønnhet pryder horisontene til økonomisk fremgangsrike byer verden over, og på samme tid impliserer de de komplekse omstendighetene som preger fremskrittet. De er essensielle karakterer som utfører ensformige, repetitive aktiviteter i enorme byggeprosjekter, men blir likevel sjelden vurdert når prosjektet står ferdig. Ved å speile mennesker hvis liv organiseres i spennet mellom hverdagslige sysler og kreative drømmerier, drømmer kranene i Natachas opera om dans og fintfølende sarthet» heter det i programomtalen.

– Målet er å sammenflette en konkret, fysisk verden med den tidvis avgrensede verden som karakteriserer eksperimentell musikk.

Verket, som er skrevet for tre utøvende heisekraner styrt av profesjonelle kranførere (og nå utøvere) fra Nordic Crane Vest, og et stort ensemble bestående av det amerikanske Ensemble Pamplemousse og den norske perkusjonstrioen Pinquins, er både en musikalsk forestilling og sosial kritikk.

Ved å vise til Bergens kompliserte historie som sentral handelshavn i Europa, skandinavisk kulturhovedstad og viktig ressurs både for oljeutvinning og fornybar energi, blir byen et slående bakteppe for miljøkritikk og politiske kommentarer i operaform, en sjanger som i seg selv er en kompleks kunstform gjennomsyret av sosiopolitisk betydning.

– Som i mange andre av Natacha Diels arbeid, har den valgte formen som mål å sammenflette en konkret, fysisk verden med den tidvis avgrensede verden som karakteriserer eksperimentell musikk, forklarer Meanwell.

– Som abstrakt kunstform muliggjør Diels musikk at rare og vakre forbindelser oppstår mellom mennesker som ikke synes å ha noe til felles – for eksempel kranførere og eksperimentelle musikere. Kommunikasjon via lyd og kunst åpner opp for medfølelse og produktive samtaler, i retning av en bedre verden.

Årets Borealis-festival foregår i tidsrommet 7.-11. mars. Mer informasjon: borealisfestival.no

Magne Fonn Hafskor
Journalist i Bergensmagasinet. Send meg en epost
ANNONSE:

Relevante artikler

Topp
Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this