LYDHØR KONSERNSJEF: – Vår fremste oppgave er å gjøre passasjerene fornøyde, sier Jean-Pierre Farandou, som stilte opp ved Byparken-perrongen for å lytte til bergensernes historier og erfaringer med Bybanen. (Foto: Magne Fonn Hafskor)

Imponert over Bybanen

– Dette er en av verdens beste bybaner, sier Jean-Pierre Farandou, konsernsjef i Keolis.

Bybanen i Bergen har så langt vært en suksess ut over all forventning. Keolis har vært med fra begynnelsen, og i sommer kom det franske transportselskapets konsernsjef på bergensbesøk.

– Vår fremste oppgave er å gjøre passasjerene fornøyde, sier Farandou, som forteller at erfaringene fra Bergen skal brukes i Keolis’ bybane-prosjekter i andre land, blant annet til den nye bybanen i Århus, som åpner til neste år.

Norge som testarena

Selskapet har latt seg imponere både over byutviklingen rundt stoppestedene og den høye oppslutningen om Bybanen. Utvidelsen til Flesland flyplass og Europas største vognhall på Kokstad er også interessant for verdens fjerde største transportselskap, med mer enn dobbelt så mange ansatte som Statoil.

– Bybanen er svært vakker, den har stor kapasitet, og folk vet at den kommer når den skal.

De har allerede identifisert Norge som et nøkkelmarked, har ambisjoner om å bli en nasjonal utfordrer på hele spekteret av offentlig transport, og ser også muligheter for å bruke Norge som testarena for kollektivinnovasjoner som selvkjørende biler og baner.

Keolis-ledelsen er også interessert i å lære mer om den flate, norske lederstilen og vår høye grad av likestilling. Konserndirektør for Keolis Norge, Gry Miriam Olsen, er en av få kvinnelige toppledere i konsernet, og har en sentral rolle i dette arbeidet.
– Likestillingskonseptet er viktig for oss, ikke bare i kjønn men også alder og kultur, sier hun.

Likestilling i praksis

Tidligere i år ble Keolis sertifisert som Gender Equality European & International Standard (GEEIS), en høythengende anerkjennelse som tildeles arbeidsplasser der det jobbes aktivt for likestilling og mangfold. Keolis Norge er også med i NHOs mentorprogram Global Future, der tanken er å mobilisere innvandrere med høy utdanning til sentrale stillinger og styreverv i norsk næringsliv.

– Mange som kommer til Norge med god utdanning sliter med å få jobb, til tross for at mange har god utdanning. Vi trenger å bli flinkere til å ta vare på kunnskapen de bidrar med, sier Olsen.
Forutsetningene for dette skulle i hvert fall være på plass i et selskap som faktisk er verdensledende innen bybanetransport.

– Vi kjører bybaner over hele verden; blant annet i Frankrike, Qatar, Storbritannia, Australia og Danmark. Keolis erfaringer og kunnskaper har vært en viktig del av Bybanens suksess, forteller hun.

bybane2
LIKESTILLING OG MANGFOLD: – Vi verdsetter likestilling og mangfold blant våre ansatte. Dette gjør oss rike og sterke, sier Gry Miriam Olsen. (Foto: Magne Fonn Hafskor)

Skynd deg sakte

Når det gjelder Bybanen i Bergen, så skal den både være ryggraden i et moderne, effektivt og komfortabelt transportsystem og bidra til en byutvikling basert på fortetting rundt stoppestedene. Det siste var lenge et underkommunisert poeng.

Bergenspolitikerne hengte seg opp i reisetid, og flere tok til orde for en hurtiggående bane med mulighet for å frakte langt flere passasjerer «fra A til B», underforstått fra bydelssentrum til bysentrum. Det man da glemte, var at alfabetet har mer enn to bokstaver, og at det hurtiggående alternativet allerede finnes i form av ekspressbusser.

Transportbehovet i rushtiden vil uansett være mange ganger større enn det Bybanen kan håndtere alene. Bybanens funksjon som motor i byutviklingen er mye mer interessant. Erfaringer fra Europa viser at skinnegående kollektivtrafikk har et helt annet potensiale for å skape utvikling enn buss. Dette kalles for «skinneeffekten».

Bybane betyr byutvikling

– Vi ser dette i alle byene der vi kjører. Bybane betyr byutvikling, enten det er snakk om boligutbygging eller arbeidsplasser, bekrefter Farandou, som tror at dette har sammenheng både med estetikk, effektivitet og forutsigbarhet.
– Bybanen er svært vakker, den har stor kapasitet, og folk vet at den kommer når den skal, sier han.
Busstopp kan flyttes på og justeres, og linjer kan legges ned. Slik er det ikke med bybanen. Når den lander et sted, så er den der. Det er noe som eiendomsutviklere setter høyt. Bygger de i nærheten av et bybanestopp, så vet de at det vil være der også om 40 år.

En aura av fremtid

Bybanen bringer slik med seg en aura av fremtid, med mindre støy og forurensing og enklere kommunikasjon, og vi ser allerede nå konturene av en bykommune der Bergen sentrum bare blir noen stoppesteder unna små og store knutepunkter i bydelene rundt.

– Byen blir mer sammenhengende, mener Farandou, samtidig som han understreker at en bybane ikke er det eneste saliggjørende.
Det viktigste er gode forbindelser. Bybanen vil ikke passe inn i alle bydeler, og koster mye å bygge ut. Matebusser og gode sykkelveier er da bra alternativer.
– Kjennetegnet på et bra nettverk er at det benytter seg av ulike modeller som fungerer sømløst sammen. That’s the story, sier han.
– I Frankrike har vi mange eksempler på buss og bybane i samme system. Stikkordet er intermedialitet.

s4-5 bybane FAKTA1
BYBANE OVER BILFRI BRYGGEN: Slik kan Bryggen bli i fremtiden, dersom bystyrets nåværende flertall får det som de vil. (Illustrasjon: Nils Eivind Horneland)

Bybanen

  • Bybanen har blitt en stor suksess etter at første byggetrinn (Sentrum-Nesttun) ble åpnet av Dronning Sonja 22. juni 2010.
  • 21. juni 2013 åpnet første forlengelse fra Nesttun til Lagunen kjøpesenter.
  • På førstkommende mandag åpner forlengelsen til Birkelandsskiftet, og i løpet av 2017 åpner resten av traseen videre til Flesland.
  • Forlengelse av Bybanen mot Fyllingsdalen påbegynnes tidligst i januar 2018.
  • Deretter står Åsane for tur. Her kan det bli politisk omkamp om Bryggen-løsningen, dersom lokalvalget i 2019 endrer det parlamentariske grunnlaget.
  • Mer informasjon: bybanen.no og Facebook

Keolis

  • Det franske transportselskapet Keolis sysselsetter totalt 55.000 mennesker og omsetter årlig for nærmere 60 milliarder.
  • Keolis opererer bussruter, trikkeruter, togruter og lufthavner i en rekke land over hele verden.
  • Selskapet eies av De franske statsbaner (SNCF) med 70% og det kanadiske pensjonsfondet CDPQ (30%).
  • Bybanen i Bergen opereres via datterselskapet Keolis Norge, som opprinnelig startet som et samarbeid med Fjord1 under navnet Fjord1 Partner.
  • Keolis Norge har 120 ansatte, og omsetter årlig for over hundre millioner kroner.
  • Mer informasjon: keolis.no og keolis.com

 

Magne Fonn Hafskor
Journalist i Bergensmagasinet. Send meg en epost
ANNONSE:

Relevante artikler

Topp
Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this