bryllupshjelperen
TENKER BRYLLUP: – Målet er at om tre år, så er ordet Sijabra sammen med logoen det første folk tenker på når de tenker bryllup, sier Dahlberg.

Bryllupshjelperen

Del artikkelen i Sosial medier

Du må fri. Partneren må si ja. Thomas B. Dahlbergs digitale planleggingstjeneste Sijabra hjelper deg med resten.

– Etter flere års erfaring i bryllupsbransjen har jeg lært at kvinnen ofte føler seg ensom i planleggingen, og at mange par føler at de enten ikke har råd, tid eller energi til et så stort prosjekt og heller velger samboerskap. Det vil jeg gjøre noe med.

– Målet er at Sijabra skal være det første folk tenker på når de tenker bryllup.

Som toastmaster, bryllupsplanlegger og redaktør for et bryllupsmagasin på nett har Thomas B. Dahlberg (41) fra Bergen lært mye om utfordringene et gifteklart par kan møte. Nå har han lansert nettstedet Sijabra.com, og har en målsetting om å bli Norges største og beste gratis bryllupstjeneste på nett for brudepar.

INGEN LUKSUSFELLE

– Det er ikke alle som har råd til en bryllupsplanlegger eller har tilgang til en der de bor, og mange tenker at de ikke trenger en. Flere blir derimot tidlig overrasket over mye de faktisk må holde styr på og hvor krevende det er, sier Dahlberg.

I følge Dahlberg er Sijabras visjon at reisen mot giftermål skal være kontrollert, men samtidig spennende, både for paret og for gjestene. Det skal bli enkelt for partner, familie og venner å bidra med forberedelsene, og lett å opprette en plan med full økonomisk oversikt, uansett størrelse på budsjett. Alle skal få et bryllup de kan glede seg over.

– På Sijabra samler vi absolutt alt på ett sted, hvor man i et enkelt og oversiktlig system kan planlegge alt fra kjole, dress, gaveliste og bryllupsreise, til vielsessted, fotograf, transport og hvilken farge man vil ha på dukene, forklarer Dahlberg.

Men gründeren er opptatt av at bryllupet ikke skal lokke par inn i luksusfellen.

– Vi jobber med å lage avtaler med store banker, slik at vordende brudepar kan få rådgivning og opprette spareavtaler som passer til akkurat deres budsjett, forteller Dahlberg engasjert.

Og med bryllupstjenester for alle, mener Dahlberg virkelig alle.

– Vi ønsker å tilby en planleggingstjeneste som også kan benyttes av de som ønsker seg noe annet enn det klassiske amerikanske «Barbie & Ken»-bryllupet som nå er blitt veldig populært i Norge. Vi skal tilrettelegge for at det fortsatt finnes særegne norske kulturelle tradisjoner som par ønsker å hedre, og at det også er mange som for eksempel ønsker seg et katolsk, jødisk, hinduistisk, muslimsk eller humanetisk bryllup, eller ønsker å vigsles utenfor kirken men på hellig grunn.

NASJONALE OG LOKALE BEDRIFTER

Hvert brudepar vil få sin egen hjemmeside, hvor en tidslinje og en kalender med påminnelser sørger for at forberedelsene til bryllupsdagen skjer i riktig rekkefølge. Blir for eksempel ikke brudekjolen bestilt i tide, er det ikke sikkert drømmekjolen rekker å tilpasses bruden før dagen, eller rekker å produseres i det hele tatt.

For bruden, som etter Dahlberg sine erfaringer gjerne er den som føler seg mest overveldet i prosessen, vil det bli enkelt å dele inspirasjoner, opplevelser og oppgaver, og å finne gode råd og tilbud samt diskusjonsforumer.

– Ved å gi partner, familie og venner tilgang til hele eller deler av planleggingssiden, kan ideer luftes og oppgaver enkelt delegeres, forklarer Dahlberg.

– Menn ønsker ofte å ta seg av de praktiske oppgavene, som å bestille, men er gjerne ikke like opptatt som kvinner av å velge detaljene i bestillingen, som hvilken farge og bretteteknikk serviettene skal ha. Om gardinene i selskapslokalet henger rett ned eller knytes i en knute på midten er vanligvis ikke like viktig for ham, men kan være helt avgjørende for kvinnen sin visjon, sier Dahlberg.

Med Sijabra skal brudeparet uansett tema, trosretning og tradisjon enkelt kunne finne tjenestene de ønsker seg, og det jobbes med å få så mange varierte bedrifter som mulig med.

– Vi har allerede store navn i store byer som vil tilby sine tjenester via oss, som gullsmeden Bjørklund, frisørkjeden Adam & Eva, Designforevig.no og De Historiske Hotell og Spisesteder.

Men Sijabra ønsker også at de små og lokale bedriftene skal få vise seg frem.

­­– Det finnes mange små og lokale bedrifter, og også lokale artister og kunstnere, som ikke har råd til å vise seg frem på Google, og som brudepar derfor aldri oppdager og vurderer. Ved å synligjøre seg selv på Sijabra blir også disse med i konkurransen om kundene.

STARTET VED EN TILFELDIGHET

Det var rent tilfeldig at småbarnsfaren, som jobbet fulltid i shipping og oljeindustrien, ble toastmaster og bryllupsplanlegger.

– I 2009 spurte min søster om jeg ville være toastmaster i hennes bryllup. Jeg sa ja, og etterpå kom det gjester bort til meg og spurte hvor lenge jeg hadde holdt på som det. Jeg hadde jo aldri gjort dette før, men kunne se på de gode reaksjonene at dette var noe jeg var god til og kunne utvikle, sier Dahlberg.

Ordet spredte seg, og oppgavene ble flere.

– Oppdragene doblet og mangedoblet seg i løpet av de neste årene. Ettersom jeg er god til å planlegge og koordinere ting, og til å lytte til hva de individuelle parene ønsker seg, tok jeg etterhvert også oppdrag som bryllupsplanlegger.

Men da sykdom slo til i 2014 og endte med operasjon, fikk Dahlberg tid til å sette alt han hadde lært om bryllup i perspektiv.

– Jeg gikk inn i min egen sone mentalt, og hadde post-it lapper klistret på vegger og informasjon spredt utover gulvet. Jeg utviklet et system til en digital bryllupsplanlegger slik jeg etter mine erfaringer og research mente ville hjelpe par i Norge å planlegge drømmedagen. Jeg sluttet i heltidsjobben og tok sats.

Det gjensto å finne et godt navn. Alle domener med ordet bryllup i var tatt. «Si ja» var også tatt, naturligvis. Dahlberg la til ja, og slik fikk han navnet Sijabra.

– Målet er at om tre år, så er ordet Sijabra sammen med logoen det første folk tenker på når de tenker bryllup, sier Dahlberg.

VIL ØKE ANTALL BRYLLUP  

– Med en digital bryllupsplanlegger vil vi ha kapasitet til å hjelpe tusenvis av par samtidig. For dem som fortsatt skulle ønske seg kontakt med en tradisjonell bryllupsplanlegger, vil vi etterhvert legge opp til personlig veiledning, forteller Dahlberg.

Det er det kreative kommunikasjonsbyrået Good Morning som er med på å utvikle Sijabra sin markedsføringplan. I restaurantbaren hvor intervjuet finner sted legger Dahlberg plutselig merke til musikken.

– Det er litt spesielt at musikken som spilles akkurat nå er Kygo. Han er også en av klientene til Good Morning. Jeg er også så heldig som har gode investorer og ansatte som har troen, og mine to partnere, Mats Wickmann, som kommer fra ulike gründerbedrifter som Adams Matkasse og Swaa, og Even S. Thomsen fra familiebedriften Glass Thomsen. De skal alle ha sin del av æren.

I tillegg til å være daglig leder for Sijabra, vil Dahlberg fortsette med oppdrag som toastmaster.

– Jeg synes det er så fantastisk å få være til stede når to mennesker sier ja til å dele livet med hverandre. Hvert år gifter 23 000 personer seg i Norge. Med Sijabra er målet å øke antall inngåtte ekteskap med fem prosent.

På hvilket tidspunkt Dahlberg, som har vært forlovet siden 2014, selv blir en del av denne statistikken, er et annet spørsmål.

– Det er bare at jeg er så travel med å planlegge andres bryllup, at jeg aldri kommer i mål med mitt eget, ler Dahlberg.

Del artikkelen i Sosial medier

Relevante artikler

Topp
Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this