Hotspring Høstkupp
BERGEN HVER DAG, HELE ÅRET: – Dersom lokalbefolkningen er glad i byen og bruker den, så blir det også en attraktiv by å besøke, sier Anders Nyland.

Bergenser av overbevisning

– Det var ikke planen å bli bergenser, det bare ble slik, sier Anders Nyland, som nå er ansatt som ny reiselivsdirektør i Bergen – med første arbeidsdag på førstkommende mandag.

– Problemet for Bergen er ikke at det er i overkant mye mennesker på Bryggen og Torget om sommeren; problemet er at det er ganske tomt der på årets resterende 300 dager.

«Med de siste års positive hendelser for reiselivsbyen Bergen, kan det være en god tid å gi stafettpinnen videre» uttalte byens tidligere reiselivsdirektør Ole Warberg i en overraskende pressemelding i begynnelsen av mars. Nå er arvtageren på plass, og det er ingen ringere enn Anders Nyland, som var sjefredaktør i Bergensavisen i perioden 2009-2016, før han ble ansatt som seniorrådgiver i kommunikasjonsbyrået Geelmyuden Kiese.

EN BRANSJE I ENDRING

– Gratulerer med ny jobb! Hvordan føles det; er det et skritt opp eller et skritt ned på karrierestigen å bli reiselivsdirektør i Bergen?

– Hehe. Akkurat det er jeg ikke så opptatt av, jeg vil ha en jobb som er morsom, og der jeg kan bidra med det jeg kan.

– Hva kan du bidra med?

– Jeg har jobbet med endringsledelse og endringsprosesser i hele mitt yrkesaktive liv. Digitaliseringen innhenter bransje etter bransje. Mediebransjen var tidlig ute der. Tilsvarende utfordringer har kommet både i bokbransjen, musikkbransjen, finansverdenen – og nå også innen reiselivet, sier han.

– Når vårt styre velger å ansette noen ned min bakgrunn, uttrykker nok det et klart behov for noen som vil se på denne bransjen med litt nye og friske øyne.

– Søkte du på jobben?

– Det var mer del av en prosess. Da Ole Warberg sluttet, spurte en fremtredende person meg om ikke jeg burde vise interesse for denne jobben. Jeg hadde ikke tenkt over det, men svarte vedkommende at jeg kunne ta en prat med dem.

Et profesjonelt rekrutteringsfirma laget så en kravprofil på hvilken type menneske de var ute etter.

– Jeg ble deretter invitert med i noen samtaler med dette firmaet for å se om vi kunne finne ut av det sammen, og det gjorde vi til slutt.

NY VELSTAND PÅ VESTLANDET

– Hva er det som tiltaler deg med denne jobben?

– Det er ganske mye. For det første er reiselivsbransjen en utrolig viktig vekstnæring for Bergen og Vestlandet. Vi så hvor dramatisk oljebremsen vi hadde for noen år siden var, og vi vet nå at petroleumsbransjen på litt sikt er nedadgående. Da blir det de to vekstnæringene havbruk og reiseliv som skal betale for velstanden vår, sier han.

– Det andre er at jeg liker tanken på å bidra til at reiselivsnæringen her vest utvikler seg. Jeg er glad i Bergen; det er blitt min by.

– Men du er egentlig østlending?

– Hehe. Ja, jeg pleier å si at jeg er bergenser av overbevisning. Det var aldri planen å bli bergenser, det bare ble slik – og nå er jeg her på tiende året.

Før Anders Nyland tiltrådte i Bergensavisen, var han redaktør og direktør i Akershus Amtstidende.

– Var det ikke litt motstridende å bære begge de hattene?

– Jeg hører at det er mange som mener det, men jeg er ikke enig. Den beste måten å sikre god journalistikk på er gjennom at mediebedriftene går med et sunt overskudd. Debatten om en eller to ledere går litt i bølger. VG har valgt en enledermodell nå. Jeg tror at det er klokt.

«Å HOPPE ETTER WARBERG»

Mer informasjon: Bergen Reiselivslags hjemmeside

– Hvorfor skiftet du over til Bergensavisen?

– Det var en jobb som jeg søkte på da den ble lyst ledig. Før det hadde jeg knapt nok vært i Bergen.

Nyland fikk vite om jobben da A-pressen hadde topplederkonferanse på hotell Admiral våren 2008. På innledningen til konferansen kunngjorde daværende redaktør og direktør i Bergensavisen Olav Terje Bergo at han ville gi seg.

– Da lente jeg meg til sidekvinnen og sa at den jobben skal jeg ha, og slik ble det også, forteller han, og legger til at sidekvinnen hans på topplederkonferansen var Anne Jacobsen, som nå er administrerende direktør for klyngeutviklingsprosjektet NCE Media i Media City Bergen.

Men nå har han altså gjort et nytt karrieresprang, og vi spør ham om hvordan det er, med en lett sportslig omskrivning, «å hoppe etter Warberg»?

– Han har vært reiselivets ansikt utad, og er også nasjonal president for NHO reiseliv, så det er klart en utfordring. Ole Warberg har vært en viktig og godt synlig talsmann for bransjen, både i offentligheten og ute blant våre medlemmer, og jeg håper å få til noe av det samme, sier han.

– Det er viktig at vi alle sammen her er synlige og til stede ute hos våre medlemmer; at vi hører hvordan det går, og spør dem om hva vi kan hjelpe med. Bergen Reiselivslag er her for at de som er medlemmer hos oss kan lykkes med de målene de har satt seg.

BETYDNINGEN AV SYKKEL-VM

– Hva tenker du om Bergen som reiselivsby?

– Bergen er helt sentral i reiselivssammenheng i Norge, både fordi bergensregionen er en stor attraksjon i seg selv, men også fordi det er inngangsporten til Vestlandet.

Hovedflyplassen ligger her, det samme gjør endestasjonen for NSB Bergensbanen, og Bergen har også båtforbindelse til Danmark.

– Innovasjon Norge er tydelig på at de ikke lykkes i sin nasjonale reiselivssatsing om vi ikke lykkes i Bergen.

Bergen Reiselivslag jobber mot tre markeder: Privatmarkedet, med de individuelt reisende, bedriftsmarkedet og mot små og store turoperatører. Fjorårets sykkel-VM i Bergen, der byen vår fikk vist seg fra sin aller beste side, har vist seg som en viktig drahjelp i dette arbeidet.

– Det er ikke noen tvil om at tvbildene som TV2 produserte har vært en helt fantastisk profilering, sier Nyland.

– Kraften i levende bilder og tvmediets store gjennomslagskraft kan knapt måles i penger. Med en rekkevidde på 300-400 millioner tvseere var dette verdt eksepsjonelt mange markedsføringskroner.

BERGEN PÅ SITT BESTE

– Hva ville du trukket frem dersom du selv skulle vist noen rundt i Bergen?

– Det kommer an på hvem det er, og hva de ønsker å oppleve. Standardpakken, med Bryggen, Fløyen og Ulriken, er et must; de er for Bergen det samme som Eiffeltårnet og Champs-Élysées er for Paris, sier han.

– Jeg har sans for slike nabolagspuber; steder der du kan oppleve det ekte Bergen i en hyggelig atmosfære.

– Personlig er jeg litt opptatt å vise frem det «ekte» Bergen; det Bergen der folk lever livene sine. Når jeg selv er på reise, liker jeg å bo og ferdes der hvor innbyggerne bor og ferdes – å finne en kneipe i et nabolag der jeg kan drikke øl med de lokale, litt utenom de faste stedene.

Hjemme i Bergen tar Nyland gjerne folk med på nabolagspuben Dr. Wiesener, som han bor like ved.

– Dr. Wiesener ligger akkurat så langt unna de faste attraksjonene at du nok ikke finner frem til stedet om du ikke kjenner til det fra før. Jeg har sans for slike nabolagspuber; steder der du kan oppleve det ekte Bergen i en hyggelig atmosfære.

NYLANDS PROGRAMERKLÆRING

Da nærmer han seg også noe som minner om en programerklæring for hans nye rolle som reiselivsdirektør for Bergen.

– Det skal være minst like godt å være beboer i Bergen som besøkende, sier han.

– Dersom lokalbefolkningen er glad i byen og bruker den, så blir det også en attraktiv by å besøke. Dette kan ikke understrekes sterkt nok. Problemet for Bergen er ikke at det er i overkant mye mennesker på Bryggen og Torget om sommeren; problemet er at det er ganske tomt der på årets resterende 300 dager, sier han.

– Reiselivsnæringens mantra er «hele Bergen hver dag hele året». Da tenker jeg på mer enn hoteller; vi må bli flinkere til å lage tilbud året rundt, slike ting som trekker folk til byen. Det er også reiseliv. Vi trenger at hele byen tas i bruk hele året, og ikke bare om sommeren.

TETT PÅ REISELIVSDIREKTØREN: – Dersom lokalbefolkningen er glad i byen og bruker den, så blir det også en attraktiv by å besøke. Dette kan ikke understrekes sterkt nok, sier Anders Nyland.
Magne Fonn Hafskor
Journalist i Bergensmagasinet. Send meg en epost
ANNONSE:

Relevante artikler

Topp
Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this