beatstone1
EN STRØMMETJENESTE FOR FREMTIDEN: – Artistene vil få en bedre fortjeneste gjennom Beatstone enn på andre strømmetjenester, sier Christopher Namtvedt og Arne Wilhelmsen, som planlegger å lansere den nye strømmetjenesten i første kvartal 2018. (Foto: Magne Fonn Hafskor)

VIL BLI STØRRE ENN SPOTIFY

Del artikkelen i Sosial medier

Spotify gjorde enorme mengder musikk lett tilgjengelig. Tidal gikk et skritt lenger, med tilnærmet cd-lyd. Nå kommer bergensbaserte Beatstone, som er alt dette og mere til.

– Vi bygger neste generasjons strømmetjeneste, sier Arne Wilhelmsen, som presenterer seg selv som oppfinner.

Sammen med medgründer Christopher Namtvedt planlegger han å lansere den nye strømmetjenesten innen januar 2018. Selve nettstedet er allerede oppe, i og med at dette også er plateselskap, nett-tv og markedsføringskanal for en rekke artister, oppstått i forlengelsen av Artists in the Plus.

En sosial strømmetjeneste

– Vi skiftet til Beatstone som produkt og tjenestenavn, mens Artists in the Plus Europe er selskapets navn, forklarer Namtvedt, og begynner på en lengre utredning om selskapets historie siden oppstarten i 2012.

– Sammenlignet med Spotify kan våre brukere streame fem ganger så mye musikk på sim-kortet, og lagre fem ganger så mye på mobilen.

Heldigvis reddes vi av kollegaen hans, som heller vil snakke om hva Beatstone kan komme til å bety for artister og musikkbransje.

– Vi bygger opp en generisk plattform som gjør det mulig å strømme lyd, video, sosiale medier og nyheter, forklarer han.

Dagens strømmetjenester er på mange måter en passiv lyttestasjon for musikk. Beatstone ønsker derimot å bygge en strømmetjeneste som er sosialt drevet. Artistene gis mulighet til å kommunisere med publikum på samme plattform, og sosiale medier integreres i form av videokonferanser og direkte utveksling av informasjon.

Ingen mellomledd

– I praksis betyr dette at vi kutter alle mellomledd i musikkindustrien ved å la artistene laste musikken direkte opp og bygge sin profil, og dermed få større fortjeneste basert på at de går direkte til forbruker.

Artistene som blir med tilbys internasjonal distribusjon gjennom Ingrooves, som har både Disney, Universal og 400 andre selskaper på kundelisten.

– Vi har ikke satt en pris ennå, men regner med at vi kan tilby artistene mer enn dobbelt så mye som Spotify og Tidal, sier Wilhelmsen.

– Problemet der er at plateselskap og distributør tar en del av potten før artistene får betalt, utdyper Namtvedt.

Dersom Beatstone skal nå målene de setter seg, kreves det volum og brukere. Der er de foreløpig i en startfase, men forhandler allerede med store selskaper som Sony, Concord (plateselskapet til blant andre Paul McCartney) og nevnte Ingrooves.

Nytt lydformat

Spotify sverger fortsatt til mp3-lyd, mens Tidal tilbyr tilnærmet cd-kvalitet. Beatstone legger seg på en mellomting som på en måte er det beste fra begge verdener.

De har inngått et samarbeid med kanadiske General Harmonics, som kommer med et nytt revolusjonerende lydformat basert på en digital logaritme. Dette gjør det mulig å strømme full cd-kvalitet uten tap til 70 kb/s.

– Sammenlignet med Spotify betyr det at våre brukere kan streame fem ganger så mye musikk på sim-kortet, og lagre fem ganger så mye på mobilen.

beatstone2
SIGNERT MED BEATSTONE: Endre Nordvik slipper sin tredje singel denne måneden. Albumet kommer i september. (Foto: Øyvind Toft)

De to gründerne understreker at Beatstone også er et plateselskap. Den første de har signert kontrakt med, er Endre Nordvik, en artist som allerede har gjort seg bemerket med to singler.

– Vi åpner døren for bergenske artister, og gir dem muligheter for internasjonal lansering, sier Namtvedt.

– Kommer dere til å gi ut fysiske produkter også, som vinyl og cd?

– Ja, dersom artistene er interessert i det.

To millioner avspillinger

Strømming og nedlasting er likevel det viktigste i dagens musikkmarked. Med Endre Nordvik som testpilot har Beatstone tydelig demonstrert hvor effektivt dette er.

Fjorårets singel, Like Old Friends, har i skrivende stund vært nesten 500.000 ganger på Spotify, mens den nye singelen, I’m In Love With You, nærmer seg to millioner. Med en snittpris på 0,0047 dollar per avspilling betyr dette at han nærmer seg en inntekt på 100.000 kroner fra strømmegiganten.

– USA og Sverige hører mest på Endre. Dette viser at vi har de viktige kanalene inn i USA, sier Wilhelmsen.

– Han er allerede inne på en lang rekke ulike spillelister på Spotify. Det er dét som skaper interessen. Klarer vi å opprettholde dette, har han en mulighet til å nå gullplate (to millioner avspillinger, journ. komm.) for I’m In Love With You innen sommeren. Da er han i toppsjiktet av norske artister.

Ønsker større sjangerbredde

– Hvordan er interessen for norsk musikk i utlandet?

– Jeg regner med at Beatstone vil kunne tilby artistene mer enn dobbelt så mye som Spotify og Tidal.

– Veldig stor. Suksessen til Kygo og Alan Walker har hjulpet mye, mener Namtvedt.

– Jeg tror at det er todelt, sier Wilhelmsen.

– De skandinaviske strømmetjenestene Spotify og Tidal har forårsaket at den internasjonale musikkbransjen har fått øynene opp for oss. I tillegg har vi hatt innovative og flinke norske artister som har klart å bidra med nyskaping i et internasjonalt marked, spesielt innen elektronisk dansemusikk.

Den snakkesalige nerden blir stille et øyeblikk, og avslører samtidig at hjertet hans banker for mer enn html, pht og javascript.

– Jeg skulle ønske at de store selskapene også kunne prioritere rock og indie, sier han.

– Det finnes et marked der ute for annen populærmusikk enn EDM. Jeg tror at rocken kommer tilbake.

Fakta

Artists in the Plus og Beatstone

  • Nett-tv-stasjonen Artists in the Plus (AITP) ble startet i USA i 2012 som en måte å promotere artister gjennom sosiale medier. De streamet minikonserter fra stuer og hjemmestudioer til Youtube live via Google Hangout.
  • I 2013 fikk AITP hovedkontor i Bergen, med artisten Myrna Braza som daglig leder. Samme år gjennomførte de verdens største online musikkfestival, med mer enn hundre band fra hele verden. 72 timer i strekk streamet de konserter fra blant annet Village Studio i Los Angeles, og fra Biblioteket i Bergen (med Myrna Braza).
  • I løpet av denne helgen vokste de med 30.000 nye følgere hver dag. – Det var da vi skjønte at vi hadde noe som kunne være interessant for et større publikum, sier Arne Wilhelmsen, som på det tidspunktet var i Los Angeles.
  • Der ble han kjent med Phil Sandhaus, som tidligere hadde jobbet i toppledelsen for The EMI-Capitol Group, og vært involvert i managementet til artister som Miles Davis, Elvis Costello, David Bowie og Rolling Stones. Sandhaus engasjerte seg direkte i utviklingen av AITP, og drifter i dag deres kontor i Los Angeles.
  • Selskapet planlegger lansering av Beatstone i januar 2018. Tanken er å lage en strømmetjeneste som smelter sammen Spotify, Youtube og Facebook i en plattform.
  • I samarbeid med det kanadiske selskapet General Harmonics utvikles det et nytt lydformat med masterkvalitet (24bit / 96 KHz) til under 500 kbs og lossless CD-kvalitet til 70 kbs. Dette betyr at du kan spille og lagre inntil fem ganger mer musikk på din mobil sammenlignet med Spotify, og uten tap av lydkvalitet.
  • AITP utvikler også et interaktivt konsept for nettradio, der musikken automatisk kobles mot Youtube, slik at du kan «se» musikkens video i «sync» med radio.
  • Beatstone skal samtidig være et plateselskap, med distribusjon (gjennom Ingrooves) til rundt 600 digitale destinasjoner (blant annet Spotify, Deezer, Tidal, Google Play, Last.fm, 7Digital og iTunes). De har musikkstudio på Minde, og har også investert i multikamera-utstyr for videoproduksjon.
  • Endre Nordvik var den første som fikk platekontrakt med Beatstone. Han opplever nå stor suksess med andresingelen «I’m In Love With You», som i skrivende stund nærmer seg to millioner avspillinger på Spotify.
beatstone FAKTA
STARSTRUCK GRÜNDER: Arne Wilhelmsen (midten) på hjemmebesøk i Los Angeles hos komponisten/produsenten Tom Harriman (til høyre), kjent for å stå bak musikk og sanger til tv-serier som Baywatch, Bratz, The West Wing og The Sopranos. Til venstre: Phil Sandhaus, som nå drifter AITPs kontor i Los Angeles. (Foto: Privat utlån)

 

Del artikkelen i Sosial medier

Magne Fonn Hafskor
Journalist i Bergensmagasinet. Send meg en epost

Relevante artikler

Topp
Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this