DET BESTE FRA BERGEN: – Dette skal bli et arrangement Bergen aldri har sett maken til, lover Vegard Sletten.

– Byen vår fortjener en prisutdeling

– Vi trenger å løfte frem personer, organisasjoner og bedrifter som bidrar positivt til byen vår, sier daglig leder i Bergensmagasinet, Vegard Sletten, som nå lanserer Bergen Awards 2016.

Ideen kom til ham etter mange år som aktiv i næringslivet i Bergen, blant annet med styreverv i Salgs og reklameforeningen og medlemskap i Bergen næringsråd.

LES OGSÅ:
– Bergen til jeg dør
Skal kåre Årets ildsjel

– Sammen er vi sterke, og alle har glede av en by som går bra.

– Bergen Awards skal være et arrangement i forlengelsen av ideen bak Bergensmagasinet, sier han, og viser til det publikasjonen vår har som visjon: «Å løfte frem gründere, talenter, og for øvrig alle menneskene som bor i verdens vakreste by».

Sammen er vi sterke

Tanken bak Bergensmagasinet har hele tiden vært å fokusere på alt det bra som skjer i Bergen. Ideen til Bergen Awards kom da veldig naturlig til innenfor det samme sporet.

– Vi har en svært levende by med utrolig mange dyktige folk, enten det er innen musikk, kultur og design eller reiseliv, idrett og næring. Alle er veldig flinke på det de gjør innen sine egne rammer, sier han.

Profileringsvideo for Bergen Awards (regi: Myreze.com)

– Det vi mangler, er at vi én dag i løpet av året kommer sammen og løfter frem alle disse. Sammen er vi sterke, og alle har glede av en by som går bra.

Vegard Sletten startet forberedelsene til Bergen Awards kort tid etter sommerferien. Etter hvert innså han at dette var et prosjekt som var for stort til å dra i land alene, og han allierte seg derfor med en rekke lokale bedrifter, foreninger og organisasjoner.

– Jeg tok rett og slett en signingsferd rundt for å lufte ideen og høre om noen ønsket å involvere seg, forteller han.

Byens mest fremtredende

Responsen var overveldende, og etter kort tid fikk han på plass både juryansvarlige for alle Bergensprisens elleve kategorier og samarbeidspartnere på en rekke andre områder.

Myreze tok på seg arbeidet med å lage alt det audiovisuelle, Per Finne Design og Arven satte i gang med å designe og produsere selve prisstatuetten, Radisson Blu Royal Hotel på Bryggen stiller med lokaler til prisutdelingen, mens Possibility hjelper til med selve eventet.

– Det eneste jeg er litt skuffet over, er at Bergen kommune ikke har involvert seg i større grad. Samtidig har jeg forståelse for at det har vært kort varsel, og jeg er sikker på at Bergen kommune vil være representert til neste år.

Som nevnt skal det deles ut elleve priser. Ni av dem er innenfor næringsliv, idrett og kultur, der det handler om å trekke frem de mest fremtredende innen hver kategori. I tillegg skal det deles ut to priser i åpne kategorier. Årets hederspris tildeles en person som over en årrekke har vært i front på sitt område, mens Årets ildsjel går til en person som har vist stor hjertevarme.

Skal bli et årlig event

Etter prisutdelingen blir det afterparty, og da er det The Flying Dancing Kings som skal stå for underholdningen. Bandet består av Tine Taule (vokal), Eirik Fluge (vokal), Anders Bitustøyl (bass), Bjarte Aasmul (gitar), Einar Sogstad (tangenter), Eystein Thue (trommer) og ikke minst blåserrekken The Flying Horns.

– Dette skal bli et arrangement Bergen aldri har sett maken til, lover Sletten.
– Årets prisutdeling handler om å kjøre ideen gjennom. Til neste år skal vi så dra veksler på alle erfaringene fra i år, og det tredje året skal vi befeste posisjonen. Dersom dette treffer; at det viser seg at Bergen Awards er noe byen vår vil ha; så kan dette bli virkelig stort.

Bergen Awards arrangeres på Radisson Blu Royal Hotel (Bryggen) fredag 24. februar kl. 19.00. Forhåndssalg av billetter på ticketco.no – enten i form av hele bord til bedrifter/organisasjoner eller enkeltbilletter til privatpersoner.

BERGENS-INSPIRERT LOGO: Logoen er designet av Myreze.com, og er blant annet inspirert av vinklene på takkonstruksjonene på Bryggen.

Bergen Awards: Bergensprisen

  • Bergensprisens visjon er å «motivere til bærekraftig utvikling innen kultur, idrett, politikk og næringsliv til byen og Bergensregionens beste».
  • Bergensprisen skal være en høythengende pris som skal gies til fremtredende personer, organisasjoner, bedrifter, lag og talenter som har utmerket seg i sitt virkefelt til nytte/glede for bergensregionen og bergenseren.
  • Bergensprisen deles ut av habile juryer som grundig har vurdert alternativene etter høyverdige prinsipper.
  • Bergensprisen involverer organisasjoner og foreninger i juryeringen, og tilrettelegger for en verdig prisutdeling og nettverksarena, der disse møtes på tvers av sine virke og interessefelt.
  • Bergensprisen deles ut en gang hvert år (medio februar). Arrangementet skal holde høy standard, og gi nominerte, vinnere og øvrig publikum en god opplevelse.
  • Juryer settes ned av organisasjoner og foreninger i Bergen med oppgave å nominere tre kandidater i aktuell kategori, samt kåre vinner.

Bergensprisen deles ut i 11 kategorier:

  • Årets gründer (jury: Nyskapingsparken, prisutdeler: Hilde Indresøvde)
  • Årets artist/band (jury: Bergen Live, prisutdeler: Andreas Lindborg)
  • Årets unge idrettstalent (jury: Olympiatoppen Vest, prisutdeler: Morten Ivarsen)
  • Årets idrettsbragd (jury: Olympiatoppen Vest, prisutdeler: Pia Mørk Andreassen)
  • Årets døråpner (jury: Bergen Reiselivslag, prisutdeler: Ole Warberg)
  • Årets markedsfører (jury: Salg og Reklameforeningen, prisutdeler: Mariell Sæternes)
  • Årets designer (jury: Design Region Bergen, prisutdeler: Monica Hannestad)
  • Årets bedrift (jury: Bergen Næringsråd, prisutdeler: Marit Warncke)
  • Årets kulturbegivenhet (jury: Ole Bull Scene, prisutdeler: Sølvi Rolland)
  • Årets ildsjel (jury: Bergensmagasinet, prisutdeler: Trude Drevland)
  • Årets hederspris (jury: Bergensmagasinet, prisutdeler: Tarjei Strøm)
SAMARBEIDER OM PRISSTATUETT: Prisen skal ikke være for stor, samtidig som den må kunne vises igjen i hyllen, sier Bjørn Steffen Thorsen (til høyre). – Og så må den være lett å putte i frakkelommen når du skal ut på byen, repliserer Per Finne (til venstre). (Foto: Ingvild Festervoll Melien)

Prisstatuett inspirert av byfjellene

Årets Bergenspris-prisstatuett har fått form etter Løvstakken. Da er det seks fjell igjen å ta av til de kommende årene.

– Jeg har vært gjennom minst 20 ulike ideer, forslag og utkast. Et av dem var en skillingsbolle i sølv, men den ble nok litt for kitschy sier Per Finne, som er designeren bak Bergenspris-statuetten.

Han endte med å regelrett løfte prisen opp i høyden.
– For å hjelpe meg i arbeidet, satte jeg opp en liste over hva som er typisk for mottakerne; som er bergensere, forklarer han.

Hvem er mottakerne?

Han satt da igjen med stikkordene stolt, synlig, kontrastfull, ærlig, tydelig og dynamisk, og da var ikke veien lang opp til toppen av Løvstakken.

– Jeg endte på Byfjellene, og på det som fjellet symboliserer. Tanken er at dette kan være med å løfte prisen litt opp, gi den litt tyngde.

– Hvorfor Løvstakken?
– Vel, vi må jo begynne et sted, så kan prisen ta runden til de resterende fjellene de kommende seks årene.

Statuetten utformes med selve fjellet støpt i sølv, plassert på en betongsokkel med Bergensprisen og navn på mottaker inngravert. Betongdelen støpes av vossabedriften Tunge Ting, mens fjellet og ferdigstillelsen av statuetten utføres av Arven i Dreggen.

– Dette blir en møysommelig prosess, sier produktansvarlig ved Arven, Bjørn Steffen Thorsen.

Litt som fallskjermhopping

Først blir prototypen til overdelen (fjellet) formet for hånd i kobber, i to halvdeler. Dette kalles elektroder. Kobberet skal så «spise» seg ned i stål, slik at man får fremstilt en nøyaktig «negativ» av statuetten. Fjellet blir deretter presset i nysølv, før de to halvdelene loddes sammen, finslipes rundt kantene, forsølves med finsølv og poleres, og limes til slutt på betongsokkelen.

– Det må lages to former eller stanser som det heter, for å kunne produsere fjellet. En bakside og en fremside. Når disse er ferdig, presses sølvet ned i formen, slik at vi får et nøyaktig preg hver gang, forklarer Thorsen.
– Det er spennende å se hvordan prisen nå tar form, sier Finne, som har funnet stor glede i alle de kreative diskusjonene frem mot det ferdige produktet.

– Det er litt som fallskjermhopping, sier han, som den vossingen han er.
– Akkurat nå sitter vi i flyet på 15.000 fot, klar til å hoppe.

– Så får vi bare håpe at fallskjermen bretter seg fint ut, kommenterer Thorsen.
– Ellers har vi et problem.

BERGENSPRISEN 2016: Årets pris er inspirert av Løvstakken. Ideen er at de seks neste prisene vil få form etter de resterende seks fjellene.

Bergenspris-statuetten

  • Bergenspris-statuetten er designet av Per Finne (Per Finne Design) fra Voss, og utformet i polymerbetong og sølv.
  • Tanken var å knytte prisen til noe som er samlende for hele Bergen, og da dukket Byfjellene opp som tema.
  • Stikkordene for utformingen er hentet fra bildet av bergenseren, slik vi både ser oss selv – og gjerne beskrives utenfra: Stolt, synlig, kontrastfull, ærlig, tydelig og dynamisk.
  • Årets pris er inspirert av Løvstakken. Ideen er at de seks neste prisene vil få form etter de resterende seks byfjellene.
  • Prisstatuetten er produsert i et samarbeid mellom Per Finne Design, Arven, Prototype (Morten Sandnes), Bergen Makers ved Bergen Teknologioverføring, Nyskapingsparken, GCE Subsea, Høgskolen på Vestlandet ved Hassan Momeni, Tunge Ting og Design Region Bergen
  • 3D-printet av prisen ble gjort av Trygve Trohaug, som jobber med å utvikle en makerspace på Marineholmen. Utkastet til Bergensprisen var det første som ble printet på 3D-printeren som GCE Subsea har stående hos dem.
BERGENSK KVALITETSHÅNDVERK: Visningssenteret i Dreggen har også et gaveutsalg, hvor man kan kjøpe produktene som produseres på stedet. (Foto: Øystein Klakegg)

Arven

  • Theodor Olsen Sølvvareverksted flyttet i fjor til historiske omgivelser i Dreggen (mellom Mariakirken og Bergenhus Festning), og endret navn til Arven.
  • Like siden 1868 har de produsert kvalitetshåndverk i sølv og gull.
  • Produktene selges hos landets ledende gullsmeder, og det er ikke få norske hjem som i flere generasjoner har dekket bordet med vakkert sølvbestikk fra Bergen.
  • Kjente og kjære design som Stork barnebestikk og Rose sølv er fortsatt blant bestselgerne etter over 100 år i markedet.
  • Design, håndverk, kunnskap og erfaring fra tidligere mestere og produsenter videreføres og utvikles for dagens og fremtidens marked.
  • Kjente navn som Magnus Aase, Marius Hammer, Jacob Tostrup, Brødrene Lohne og Sigurd Homstvedt er nå alle en del av Arven.

Magne Fonn Hafskor
Journalist i Bergensmagasinet. Send meg en epost
ANNONSE:

Relevante artikler

Topp
Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this